Rok 2021 obfituje wysypem gravelowych imprez. Gravel Attack, Gravmageddon, Great Lakes Gravel, Sudovia Gravel, Szuter Master, Wisła 1200 czy Pomorska 500 – to tylko wierzchołek góry lodowej. Część z wyżej wymienionych doczekała się już drugiej edycji, ale nowych wyścigów pod znakiem gravela wysypało jak grzybów po deszczu. Paradoksalnie, pewien bardzo sławny i panoszący się po całym świecie wirus, miał bezpośredni wpływ na rozkwit kolarstwa i turystyki rowerowej. Brak możliwości wychodzenia w z domu i korzystania z atrakcji, do których byliśmy przyzwyczajeni przed marcem 2020, spowodował, że dużo osób wybrało dwa kółka jako odskocznię od całej sytuacji. W efekcie ogromna rzesza osób zaczęła szukać informacji o tym, czym jest trening na rowerze i jak trenować by… nie zwariować. 😉

Trenging Kolarski

Trening kolarski to, wbrew nazwie, opcja nie tylko dla zaawansowanych kolarzy, ale dla każdego, kto ma motywację, cel i nie straszna mu systematyczność. Czy zawsze musi być jednoznaczny z morderczym treningiem na szosie lub przygotowaniem do maratonu mtb? I czy zawsze jest w konflikcie, w wyznawanym przez wielu wielbicieli rowerów gravelowych – kolarstwem romantycznym? Otóż zupełnie nie! Natomiast będzie się znacząco różnił od niedzielnej przejażdżki po okolicy lub rodzinnej wyprawie trekkingami do lasu. Nie każda jazda na rowerze jest treningiem – mimo, że każda będzie mieć pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Nazwa zobowiązuje i trening oznacza trenowanie, a więc monitorowanie i stopniowe, świadome polepszanie swoich wyników, np. prędkości, siły i wydolności. I do tego bardzo przyda się… plan treningowy.

Bez względu na to, czy w sezonie jeździsz na trekkingu, przełaju, mtb, gravelu czy szosie, zima zwykle dla wszystkich kolarzy oznacza jedno – odwieszenie roweru na hak i rozpoczęcie treningów w domu na rowerze stacjonarnym / trenażerze, na rowerze spinningowym w klubie fitness lub ćwiczeń siłowych na siłowni.

Poniżej kilka aspektów dotyczących trenowania w okresie zimowym. Co robić jak robić, aby wiosną być naprawdę mocniejszym i jeździć dłużej i mocniej przy mniejszym odczuwalnym zmęczeniu.

Trening aerobowy na rowerze

Trening aerobowy na rowerze to rozciągnięty w czasie trening z niską intensywnością. Zastanawiasz się jak schudnąć na rowerze? W takim razie to wybór idealny dla Ciebie! Trening ten musi trwać minimum 30min, aby organizm zaczął spalać nasza tkankę tłuszczową i przetwarzać ja w energię. Żmudna praca, ale czego nie robi się dla wyglądu…😊 Można oczywiście wykonać trening na rowerze stacjonarnym w zaciszu domowym, ale tu polecam włączyć dobry film, serial lub aktualności sportowe, aby czas spędzony na rowerze nam się nie dłużył.

Rower treningowy a odchudzanie

Rower treningowy a odchudzanie to częsta tematyka wielu artykułów. Wiele osób wsiada na dwa kółka mając na celu zmniejszenie wagi. Czy to dobra droga? Z mojego doświadczenia oraz współpracy z osobami jeżdżącymi na różnych poziomach zaawansowania, śmiem twierdzić, że jest to wręcz nieuniknione. Jeżeli mamy na trening kolarski plan i skrupulatnie go wykonujemy – szybko zobaczymy różnicę na naszym pasku od spodni.

Interwały na rowerze

Jeśli natomiast nasze BMI jest na właściwym miejscu lub po prostu akceptujemy naszą wagę, postawiłbym na interwały. Trening interwałowy na rowerze pomoże nam zwiększyć naszą moc. Czy zawsze musi to wyglądać jak w relacjach z grand tour’ów i oznaczać wytapianie łydy na asfalcie? Niekoniecznie. Zarzuć ręcznik na szyję, wyposaż się w dwa bidony z wodą i ciśnij interwały na rowerze stacjonarnym – w piwnicy, przed telewizorem, tam, gdzie Ci wygodnie. Tym razem raczej nie będziesz mieć czasu by sprawdzić jak się miewa Maja Włoszczowska. Bądźmy szczerzy – w ogóle trudno będzie Ci patrzeć w jakikolwiek ekran, bo pot będzie zalewał Twoje oczy. Cóż, forma sama się nie zrobi!

Pamiętaj – dobrze ułożony plan treningowy i systematyczn trening kolarski mają bezpośredni wpływ na Twoją wagę, szybkość, wytrzymałość i… samopoczucie. Efektem może być lepsze miejsce na wyścigach kolarskich, a jeśli nie masz zamiaru się ścigać – ogromna satysfakcja i wzrost zadowolenia z życia. W końcu nie bez przyczyny mówi się, że w zdrowym ciele – zdrowy duch! Życzymy treningów Z MOCĄ!

wpis przygotował zespół aitrainer.eu

Komentowanie wyłączone